Gori en Stan Storimans - 12 augustus 2008 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Martin - WaarBenJij.nu Gori en Stan Storimans - 12 augustus 2008 - Reisverslag uit Tbilisi, Georgië van Martin - WaarBenJij.nu

Gori en Stan Storimans - 12 augustus 2008

Blijf op de hoogte en volg Martin

07 Augustus 2014 | Georgië, Tbilisi

Gori.
Frontstad.
Zes jaar geleden tijdens de vijfdaagse oorlog met Rusland kreeg de stad zware klappen. Gori werd vanuit de lucht gebombardeerd, huizenblokken gingen in vlammen op, er werd geplunderd en geroofd. Burgers kwamen om. De Russen oefenen met de SS26 Iskander raket.
We schrijven 12 augustus. Gori is een verlaten stad. Geen Georgische militair meer te bekennen. Het grote plein op een paar burgers en auto's helemaal leeg.
Op het plein doen Jeroen Akkermans en cameraman Stan Storimans verslag.
Dan...dood en verderf. De raket mist zijn dodelijke uitwerking niet. Burgers liggen levenloos op het wegdek, Gebouwen in de omgeving worden door de projectielen getroffen.
Er wordt om hulp geschreeuwd.
Voor Stan Storimans is het te laat.
Gisteren stonden we op datzelfde plein. Eerst de citadel beklommen. Avontuurlijke afdaling in het fort. Dan nog wat sightseeing in het centrum.
Het regent licht. We zien de inslagen in de gebouwen die aan het plein grenzen. Voor ons ligt het plein. De plek waar zes jaar geleden de Nederlandse cameraman Stan Storimans omkwam door een Russische clusterbom.
Morgen is het acht augustus. De oorlog die vijf dagen duurde. Een moment stilte is op zijn plaats.
De oorlog heeft zich verplaatst naar het oosten van Oekraine. Bijna tweehonderd landgenoten en honderd andere onschuldige burgers verloren het leven door een raket van Russische makelij.
Morgen is het acht augustus.
In memoriam - Stan Storimans.
Vanuit de hoofdstad, vrienden gegroet!

• 07 Augustus 2014 - 20:09

Ria Vangeel: